15 Eylül 2008

Dis Bugdayi (Hedigi)


Dis bugdayi, hedigide derler eskiden beri sure gelen bir adet. Bebegin ilk disinin cikisini kutlama torenide diyebiliriz. Bebegin ilk disini goren ona bir hediye alir. Hatta bastan asagi giydirir derler. Dis bugdayinda, disin patlamasini canlandirmak icin olacak, bugday catlatilir. Bir yerde okumustum, bu bugday kaselerin birinin icine seker konurmus. Sekerli kase kime cikarsa, o kisi bastan asagi giydirirmis bebegi. Eh dis bugdayi partisine gelenlerde hediye getiriyo, anliyacaginiz bebegi donatmak icin bir bahane sanki :) Ama hediyelesmek cok guzel bir gelenek, boyle bahanelerlede cok hos oluyor. Biz gurbette yasadigimizdan boyle bir parti degilde, cekirdek aile olarak bir kutlama yapmistik oglumuza. Sadece bugday guzel olmaz diye asure seklinde yapmistim ben. Her kasenin altina isimler yazdim, Turkiye'deki akrabalarimizdan partiye katilmak isteyenleri. Sonra rastgele birinin icine seker attim. Tabii biz birkac gunde bitirebildik asureleri. Bir kasenin icinden seker cikti, altindaki isim kardesimindi :) Kardesimde ogluma guzel ciciler alip, kargoyla gondermisti. Bizde boyle kutlamistik bu gunu. Dis bugdayinda bir diger adet ise bebegin onune degisik materyaller koyuyorsunuz. Makas terziligi, kalem ogretmenligi, mouse bilgisayar muhendisligini, tornavida muhendisligi, kerpeten disciligi, steteskop doktorlugu, ilac eczaciligi, tokmakta hakimligi temsil edebilir mesela. Bizim oglan mouse ve tornavidayi kapmisti, bizde bilgisayar muhendisi olacagina kanaat getirmistik, tabii Allah bilir haklarinda hayirlisi. Ama yinede her anne gibi doktor olmasini isterim, bu yuzdende steteskopu tutsun diye az ugrasmadim ama nafile :) bakalim ne olacak!!! Bu yaz kardesimin kizi benim minik bocuk yegenimin dis bugdayini yaptik. Aslinda disleri cikali cok oldu ama ben yazin Turkiye'de oldugum icin kutlamasi yaza kaldi. Elbirligi ile ona guzel bir parti hazirladik. Minik kizimizin onundeki esyalardaki secimi kalem oldu. Ogretmen olcak benim minik kizim. Dis bugdayi icin bugday catlatmistik ve uzerini rengarenk sekerlerle susledik. Iste o dis bugdayinin, bugday tarifi asagida... Bugun baslayan okul maceramiz ise gunlugumde...

MALZEMELER
1/2 kg bugday
Seker
Su
Renkli sekerler

YAPILISI
Bugdayi yikayin ve kaynatin. Daha sonra ocaktan alin ve kaynamis suyunun icinde bir gece bekletin. Ertesi gun damak tadiniza gore seker katarak, suyunu cekene kadar bugdayi pisirin. Pismis bugdayi kaselere koyup, soguduktan sonra renkli sekerlerle susleyip, servis yapin.

AFIYET OLSUN

20 yorum:

sarımutfak dedi ki...

bizdede adettir bu
ne güzel size yapmak nasip olmuş yeğenini öp benim için

TAZENANE dedi ki...

Diş buğdayını bizde yaparız. Sizinkide çok güzel durmuş.Süslemesi çok hoş görünüyor. Perdeli pilavda çok güzel duruyor. Sevgilerimle TAZENANE

SOFRAM dedi ki...

Ne güzel adetlerimiz var değil mi, bunları yaşatıp çocuklarımıza anlatmak gerek, paylaşımın için çok teşekkürler güzelim.Buğdayı şekerleyip yemesini de çok severim hani, aldım o güzelce hazırldığın kaseyi, ellerine sağlık canım, sevgilerimle...

Serap'la turuncu lezzetler dedi ki...

Bizde yaparız diş buğdayını ne kadar şık olmuş ellerine sağlık canım..kocaman sevgiler

neslihan dedi ki...

Merhaba Nino,ben ilk defa bu adeti mukaddesin(MON PETİT CHOU)blogunda kızına yaptığında öğrenmiştim. çok güzel bir gelenek bence de ama sanırım bi ben bilmiyomuşum:-))) yeğenini diş buğdayını kutluyorum.sevgilerimle canım.

şeker pasta dedi ki...

Bende yapmıştım oğluma diş buğdayı,
çok güzel bir gelenek...
ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

Canim eline saglik.Bende kizima yapmak istiyordum.Tr de yapmak nasip olmadi Gec kaldim diyordum ama sizden cesaret aldim simdi...Yalniz bizde sekerli degilde tuzlu yapilir ayrica icine nohut ve misir da koyulur.suslemek icinse kavrulmus susam ve fistik kullanilir.sevgilerimle

ÖZGÜLÜN TARİFLERİ dedi ki...

nino'cugum ne guzel adatlerimiz var degilmi
keske bu adetlerimiz gelenek goreneklerimiz hic bir zaman yozlasmasa.
dis bugdayi canagi cok guzel hazirlanmis ellerine emeklerine saglik canim kucuk bebise'de saglikli saglam disler cikmasi dileklerimle

selam ve sevgilerr.

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Ne kadar cici olmuş bu hedik :)) Bizim paşa da kontrol kalemini almıştı eline :)) Çok güzel adetler bunlar, nesilden nesile sürer inşallah...

ARZUMCUM dedi ki...

unutulmaması gereken güzel bir gelenek.bizdede yapılır ve hedik denir.bende yapıp yayınlamıştım.ama böyle şekerlerle süslenince çok albenili olmuş.şahane görünüyor.ellerine sağlık canım.

elmaşekeri dedi ki...

Benimde nine olunca disim cikarsa söz dis bugdayimi sana yaptircam.

butterfly dedi ki...

bu güzel gelenekler ailece toplanmak güzel vakit geçirmek için vesile oluyor dimi:) ellerine sağlık Nino'cm:)

whiteistcafe.blogspot.com
Sevgiyle.

birdutmasali dedi ki...

ninocuğumm bu dişi çıkartalı bizde 23 sene geçmiş cnmm :)))
ama hala dün gibi hatırlarım o günü..
karnaval kadar kalabalık, neşeli, bol paketli !! bir diş buğdayıydı :))
ama senin yazının sonunda çok güldüm :))))
allah bahtını açık ,şansını çok güzel eylesin diliyorumm.
eline sağlık cnmm svglr

derya dedi ki...

Nino'cum bizdede yapılır diş buğdayı,diğer tariflerinde çok şık ve leziz ellerine ve emeğine sağlık,öptüm...

Aynur dedi ki...

inanmam ben böle seylere ya :) hayirlisi tabii allah bilir. cagin gözde meslegi bilgisar ile ilgili isler...bilgisayar muh.olabilir :)

eline saglik

selamlar

www.aynurdantarifler.blogspot.com

Damak Tadı dedi ki...

Bizde hiç yapılmadığı veya yapılıyorda benim görmediğim oluyorsa bilemem..Fakat senin ve deiğer arkadaşların anlatımlarına göre çok eğlenceli geçtiğini hissediyorum canım benim..))Adetlerden uzak kalmamak çok güzelll..))Yazının sonu çok hoştu dünya tatlısı..))Şansı ve bahtı açık olsun..Başarıları hayat boyunca devam etsin..))


Candan yazlıkta canım..Sanırım bu yüzden ulamadın o'na..Cep telefonu varsa sende oradan ancak ulaşırsın..))


Öpüyorum ve sevgilerimi gönderiyorum..

yeşim dedi ki...

ne güzel geleneklerimiz var bizim umarım biri doktor biri eczacı olur kuzen kuzen çalışırlar

Aybike Ceylan dedi ki...

Ellerine saglik Nino'cugum, cok guzel olmustur eminim..
Sevgilerimi gonderiyorum.

Sireesha dedi ki...

Superb......

defneylebirlikte dedi ki...

biz de de adettir canım.ellerine sağlık.görüntü süperrrrr.sevgilerimle...